Er was een tijd dat retailers en de merken die ze verkochten de kaarten in handen hadden. Die tijd is voorbij. Vandaag de dag is de consument aan zet en wordt de strijd om aandacht gewonnen door onderscheidende en relevante producten, ook in vers.
Innovatie
Transparantie en het gemak van altijd en overal winkelen zijn een grote uitdaging voor retailers. Zeker omdat ze tot voor kort nog weg konden komen met ‘standaardproducten’ voor de ‘gemiddelde’ consument. Nu hebben retailers dringend behoefte aan innovatie, zijn de schappen saai en staan ze vol met me-too-marketing en identieke producten. Er is echter geen tekort aan unieke, impactvolle en nuttige producten en innovaties.
Keuzegedrag in food
Door de stijgende welvaart en de 24 uurseconomie is een nieuwe vorm van armoede ontstaan: tijdarmoede. Consumenten willen steeds minder tijd besteden aan het bereiden van eten om zo meer tijd over te hebben voor in hun ogen belangrijkere zaken. Het is een uitdaging om de consument producten aan te bieden die bijdragen aan een gezond voedingspatroon, maar wél snel en eenvoudig te bereiden zijn.
Alibaba
Retailers spelen in op de behoefte aan tijd. Zo heeft Alibaba in China supermarkten geopend met als doel een klantenbestand binnen een straal van drie kilometer te voorzien van snelle, hoogwaardige service. Het hyper lokale bedrijf stelt klanten in staat om, met behulp van een mobiele app, vanuit huis te winkelen. Ze kunnen verse maaltijden bestellen om deze zelf thuis te koken of het is mogelijk de maaltijd te laten bereiden door de supermarktkok. De maaltijden worden vervolgens binnen dertig minuten bezorgd. De winkels lijken op de traditionele supermarkten met een selectie verpakte levensmiddelen, producten, dranken en andere goederen.
Bricks & Mortar
In Nederland staat deze service vanuit zogeheten bricks-en-mortarwinkels in de kinderschoenen. Het online boodschappen doen is de afgelopen jaren sterk ontwikkeld en de onlinemarkt groeit door. AGF is een sterke stijger binnen de online aankopen: 3,5 procent van de AGF-aankopen wordt inmiddels online gedaan.