Blog

Duurzaam eten: van een broodje zeewier tot flexitariërs

Anneke Ammerlaan | 12 februari 2019

Wij Nederlanders zijn ons steeds bewuster van ons eigen voedingspatroon. Dierlijke producten zoals vlees, vis en zuivel worden steeds vaker omgeruild voor groente. Het aantal niet-vleeseters is in de afgelopen drie jaar zelfs verviervoudigd volgens het RIVM en LEI. Het eten van groente heeft een flinke vlucht genomen.

Niet voor niets is AGF met een omzetstijging van 7.5 procent een van de hardst groeiende segmenten in Nederlandse supermarkten. Groente eten is niet alleen gezond (groenten bevatten veel essentiële voedingsstoffen), goed voor het gewicht (weinig calorieën) en relatief goedkoop. Het verkleint ook onze belasting op het milieu. De voedingsmiddelenindustrie is verantwoordelijk voor meer dan een vierde van de uitstoot van broeikasgassen. Waar vlees een van de grootste boosdoeners is, is groente dus een stuk duurzamer.

Anneke Ammerlaan, food watcher en culinair journalist, verklaart dat Nederlanders bewuster zijn gaan eten. Enerzijds om een gezonde levensstijl na te streven en anderzijds om een betere leefomgeving te creëren voor iedereen. Duurzaam eten is een trend die in Nederland grote veranderingen teweeg weet te brengen. In deze blog lees je de meest opvallende ontwikkelingen rondom duurzaam eten.

Groente als ontbijt, lunch en diner

In de tijd van de traditionele Hollandse pot was groente slechts een bijproduct. Inmiddels worden groenten steeds vaker op andere momenten genuttigd: als ontbijt, lunch, diner en als tussendoortje. Steeds meer consumenten eten ‘s ochtends een ontbijtsalade, smeren in de middag groentespread op hun boterham en nemen een groentesnack als tussendoortje.

Bewuster omgaan met restjes

Consumenten, maar ook restauranthouders gaan steeds bewuster om met restjes. Waar de stammetjes van broccoli bijvoorbeeld vroeger standaard in de prullenbak belanden, gaan ze nu vaak mee de pan in. Ook groenten die net wat minder mooi gevormd zijn, worden niet meer weggegooid, maar bijvoorbeeld in de soep gebruikt. Met afvalproducten kunnen we op deze manier alsnog de lekkerste dingen maken.

Onderzoek naar moodfood

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er een relatie bestaat tussen overgewicht, stemmingswisselingen en depressies. Volgens schrijfster Mirjam Bakker past wat wij nu eten niet bij wat ons lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren: ‘Vroeger waren we de hele dag buiten in touw om voedsel te verzamelen. Nu zitten we juist de hele dag binnen en bewegen we onvoldoende.’ Onlangs werd bekendgemaakt dat de Europese Unie negen miljoen euro beschikbaar stelt voor diepgaand onderzoek naar de invloed van diverse soorten voedsel op de gemoedstoestand van de consument.

Trends en ontwikkelingen in AGF

De AGF-sector is enorm in ontwikkeling. De trend in duurzaam eten is daar een mooi voorbeeld van, maar er zijn nog veel meer trends te ontdekken. Je leest ze in het e-book ‘Trends en ontwikkelingen in AGF: een kijkje in de keuken met food watcher Anneke Ammerlaan’.

Steeds meer flexitariërs

Ons land telt steeds meer zogenaamde flexitariërs. Dit zijn mensen die tenminste drie dagen in de week geen vlees eten. Flexitarisme wordt gezien als haalbaar alternatief voor volledig vegetarisch of veganistisch eten. De bekende chefkok Jamie Oliver is een uitgesproken voorstander: ‘Af en toe een dag zonder vlees is een prima gelegenheid om te experimenten met de geweldige variatie aan smaken en texturen, die met groenten kunnen worden gecreëerd.’

Broodje zeewier

Het eten van zeewier op allerlei manieren begint langzaam een hit te worden. In de supermarkten en op de menukaart kom je steeds vaker gerechten op basis van zeewier tegen. Er zijn verschillende redenen waarom deze trend steeds meer vorm begint te krijgen. Zeewier is namelijk niet milieubelastend om te kweken en bovendien zeer voedzaam. Het bevat bijvoorbeeld veel eiwitten en calcium!

Van bijgerecht naar volwaardige maaltijd

Steeds meer restaurants kiezen ervoor om groente een belangrijke rol op de menukaart te geven, door in hoofdgerechten groente als basis te gebruiken in plaats van vlees. Alles wordt uit de kast gehaald om een zo smaakvol mogelijk gerecht te maken, waardoor mensen het zo vertrouwde stukje vlees als snel zijn vergeten.

mautic is open source marketing automation