De digitalisering, klimaatveranderingen en de Brexit hebben per slot van rekening gevolgen voor alle onderdelen in de waardeketen. Blockchain en intelligente robotsystemen zijn slechts twee innovaties die de groente- en fruithandel ingrijpend veranderen en verrijken. Wat zien we nog meer in 2019?
Coöperatie DOOR was met de merken Prominent, PapriCo, Green Diamonds, Purple Pride en SweetPoint ook dit jaar weer vertegenwoordigd op de internationale vakbeurs voor groenten en fruit.
Trendrapport 2019
De vakbeurs Fruit Logistica publiceert jaarlijks een trendrapport, dat een gedetailleerd beeld van de internationale markt van groenten en fruit biedt. Het is voornamelijk gericht op retailers en hun shoppers. Een grootschalig onderzoek in Europa en Noord-Amerika naar consumentengedrag in relatie tot verse voeding vormt hiervoor de basis.
Verse producten spelen een essentiële rol in foodretail. Dat is geen verrassing. De snelheid waarin deze markt verandert is wel opmerkelijk te noemen. Consumenten zijn zich niet alleen meer bewust van de omgeving. Ze willen ook meer informatie over de producten die ze kopen, waar ze vandaan komen en hoe vers ze daadwerkelijk zijn.
Goede kwaliteit is de standaard
Voorheen waren factoren als het vergroten van de schapruimte, promoties en grotere winkels relevant voor het opdrijven van de verkoopresultaten. Veel winkels kunnen op deze punten niet meer groeien en promoties op de verkoop van andere producten kannibaliseren. Hoe zorgen we alsnog voor hogere verkoopresultaten? Want discounters houden de druk op de propositie ‘value for money’ en online shops nemen een groeiend aandeel van de verkoop bij fysieke winkels weg. Bovendien neemt de concurrentie in de categorie vers alleen maar toe, omdat de kwaliteitsniveaus steeds dichter bij elkaar komen. Retailers kunnen zich daar niet langer in onderscheiden omdat goede kwaliteit voor de shopper een randvoorwaarde is geworden.
Wat maakt shoppers van verse groente écht gelukkig?
Ondanks dat het onderscheiden op kwaliteit lastig is, speelt de kwaliteit van verse producten wel een sleutelrol in de keuze waar men boodschappen doet. Maar liefst 59 procent van de ondervraagden in het trendrapport gaf aan dat dit bepalend is voor de winkelkeuze. Eenmaal in de winkel is kwaliteit ook de belangrijkste factor wat betreft tevredenheid over het product.
Belangrijkste criteria wat betreft de tevredenheid over verse producten:
1 | Kwaliteit | 33% |
2 | Assortiment | 21% |
3 | Prestatie | 10% |
4 | Productbeschikbaarheid | 5% |
5 | Prijs en promotie | 4% |
6 | Service | 3% |
7 | Aandacht voor mens en milieu | 2% |