Het jaar 2017 bracht interessante foodtrends met zich mee, zoals de opkomst van de exotische keuken met bijvoorbeeld de Hawaiiaanse poké bowls of het fermenteren van voedsel zoals kombucha. Wat staat de supermarkten in 2018 te wachten op gebied van food? Sweetpoint omschrijft hier vijf belangrijke foodtrends met de focus op AGF.
De top vijf:
-
‘Hightech’ plantaardig
Plantaardige voeding heeft het afgelopen jaar, zowel in Nederland als wereldwijd, flink aan populariteit gewonnen. Ook in 2018 ontwikkelt deze trend zich verder. Zo ontstaan er organisaties die zich samen met technologiebedrijven en wetenschappers bezighouden met het ontwikkelen van recepturen en technologieën op basis van plantaardige grondstoffen. Producten worden ontwikkeld vanuit een duurzaam ideaal of nieuwe productiemethode die aansluiten op toekomstige behoeften.
Een voorbeeld hiervan is Hampton Creek, met plantaardige mayonaise waarbij de eieren vervangen worden door een plantaardig eiwit. Of Impossible Foods, die vleesproducten op basis van plantaardig eiwit fabriceert. Dit zijn bedrijven die ervoor zorgen dat plantaardige vlees- en zuivelvrije producten nauwelijks meer van de echte te onderscheiden zijn en een oplossing bieden voor duurzaamheidsvraagstukken.
-
Gezond komt vóór lekker
Volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan is het in 2018 ‘all about personalized nutrition’. Gezond komt daarbij vóór lekker. De focus ligt op voeding die specifiek is toegeschreven aan de lichamelijke behoefte en conditie. Zo werkt de Nederlandse onderzoeksinstelling TNO samen met de Amerikaanse startup Habit, om op basis van DNA persoonlijk advies te geven over optimale voeding. Vooral jonge ouders vinden dit soort gepersonaliseerde voeding belangrijk.
In Amerika haakt de startup ‘Little Spoon’ hier handig op in. Op basis van informatie over het kind, zoals leeftijd, lengte, gewicht en allergieën, maken zij volledig op het kind afgestemde verse maaltijden klaar, die ook nog eens thuis worden bezorgd. Deze trend zullen wij in allerlei vormen verder zien ontwikkelen. Zo zal er steeds meer advies op basis van persoonlijke behoefte gegeven worden, bijvoorbeeld bij het aankopen van producten (online én op de winkelvloer) of bij de aanschaf van maaltijdboxen.
-
Alles (her)gebruiken
Restaurants proberen de hoeveelheid afval te beperken en gebruiken ingrediënten van kop tot staart. Op die manier ontstaan er nieuwe, creatieve gerechten. Wat dacht je van pesto van worteltopjes? Popcorn en chips zijn al jarenlang de favoriete snacks in bioscoopzalen. De kans is groot dat deze lekkernijen in 2018 concurrentie van andere varianten krijgen, zoals gepofte pinda’s, knapperige schijfjes spruiten of chips van puntpaprika.
Groente- en fruitproducenten verwerken restproducten die niet geschikt zijn voor de verkoop al in andere producten. Denk aan restpaprika’s in een paprikasoep of paprika-tapenade. De ontwikkelingen van deze productvarianten staan nog in de kinderschoenen, maar gaan we in 2018 zeker vaker zien. In de glastuinbouwsector zijn de belangrijke thema’s, naast het ‘verwaarden’ van restproducten, het recyclen van gewassen door onder andere de vezels te gebruiken voor bouwmaterialen. De steenwolmatten die in de kas gebruikt worden om de planten in te laten groeien, worden bijvoorbeeld in de wegen- en huizenbouw hergebruikt.